Про «Мистецький Арсенал»
У «Мистецькому Арсеналі» відкрилася перша масштабна офіційна виставка.
Важливо підкреслити, що то не було «відкриття музею», як написав дехто з колег, а саме експозиція «De Profundis» («З глибин...» — перший рядок 129-го псалма «З глибин взиваю до тебе, Господи») у рамках Днів Мистецького Арсеналу. Попередні виставкові проекти ініціювалися приватними особами або громадськими структурами; відмінність «De Profundis» у тому, що вона проведена державою і більш-менш відповідає проголошеному формату «Арсеналу» як такого собі комбінату культурних надбань.
Для першої презентації обрали скульптуру. Статуї, рельєфи, інсталяції звезли з усієї України, позичивши експонати з музеїв та галерей Києва, Львова, Черкас, Херсона, Запоріжжя, Переяслава, історико-культурного заповідника «Трипільська культура», а також із приватного зібрання Ігоря Воронова. Розділи розташовані по історичних періодах: Трипільська пластика (V — III тис. до н. e.), прадавня скульптура (II тис. до н. е. — XIII ст.), народна дерев’яна скульптура (ХVII — XІХ ст.), барокова скульптура «львівського Мікеланджело» Йоанна Пінзеля і його школи (ХVII — XVIII ст.), класичний авангард (ХХ ст.) — Олександр Архипенко, нарешті, гідна добірка робіт сучасних українських скульпторів. До того додана окрема секція «Мистецький Арсенал: минуле й сьогодення», присвячена історії будівлі на вулиці Мазепи.
Супровідні заходи поєднували музику та відео: віртуальний концерт «Антологія української хорової музики» (хорові твори від церковних середньовічних монодій до кантати Валентина Сильвестрова у запису, під відеопроекцію фільму Олександра Дірдовського), медіа-інсталяція «Чаша покаяння» (вокальні твори одного з найцікавіших київських композиторів Вікторії Польової у запису та відео Дірдовського) і живий концерт «Дмитро Бортнянський та українська музика XX ст.» (фортепіано — Євген Громов).
Скульптурна експозиція заворожувала як різноманітністю, так і несподіваними внутрішніми паралелями, коли архаїчна пластика скіфської доби перегукувалася з новітніми експериментами, а барокова іронічність Пінзеля відлунювала у вправах постмодерних скульпторів. Організаторам вдалося показати тяглість і оригінальність українського мистецтва різьбярства, виставивши його найкращі зразки. Музична частина була варта найвищих похвал. Євген Громов так само будує свої програми на співставленні давньої, доромантичної традиції і здобутків академічного авангарду; контрасти і паралелі між творчістю Бортнянського та наших сучасників надали структурі концерту вишуканості й енергії.
Шкода тільки, що високопоставлені гості, котрі прийшли на захід, супроводжуючи Віктора Ющенка, виказали свою погану освіченість і ще меншу вихованість: вставали, ходили, говорили по телефону, просто розмовляли — часом музику майже не було чути. На щастя, після першого відділення нечемнота — політики та їхній почет — ретирувалася, й надалі концерт тривав без перешкод.
Ситуація з «Арсеналом» — це той випадок, коли на першому етапі важливішою від змісту є форма. Адже «З глибин...» є ще свого роду проміжним звітом, демонстрацією того, на якій стадії готовності перебуває найамбітніший музейний проект за весь час незалежності.
Отже, ворота на вході — авторська робота львівської майстерні «Писанка» під назвою «Древо України», — справжній зразок ковальського мистецтва. На подвір’ї розпочато планування парку скульптур, але до завершення роботи ще далеко; так само з озелененням, із освітленням, із лавочками, туалетами, допоміжними службами. Що ж до власне старого Арсеналу, то, як і раніше, задіяне тільки східне крило. Вставили нарешті нормальні шибки, через те у приміщенні перестало бути холодно, мов у погребі. Всередині не лишили цегляну кладку стін — її заґрунтували й побілили, причому останнє зробили халтурно, найдешевшою побілкою, котра ще й мазала одяг гостей. А ось цегляну фактуру стелі й стін знадвору зберегли, підкресливши жовтавим напівпрозорим покриттям. Таке поєднання: ясно-лимонна стеля, білі стіни, високі вікна у темних рамах — здається не найгіршим саме для експозиційних проектів: багато світла, великі білі площини, на тлі яких можна добре подати як живопис, так і об’ємні експонати. При декоруванні утримались (принаймні наразі) від кітчевих розписів у псевдофольклорному стилі — це невиправно зіпсувало б інтер’єри.
А втім, про кінцевий результат говорити зарано. Більша частина Арсеналу ще не відкрита. Конкурс на проект реконструкції виграла японська фірма, сумніватися в її професійності нема підстав, але, як показує сумний досвід підготовки до Євро-2012, навіть виграш нічого не гарантує у такій корумпованій галузі, як будівництво. Що далі — можна буде побачити вже у вересні, коли відкриють скіфську колекцію, та під час «Гоголь-фесту», який, можливо, охопить незадіяні досі площі.
Повертаючись до змісту, мушу зазначити, що це незабаром може стати великою проблемою. Адже для підтвердження статусу «українського Лувра» треба мати відповідну колекцію. А де її взяти? Колекції і того таки Лувра, і віденського «Кварталу музеїв», про який також люблять згадувати упорядники Арсеналу, збиралися десятиріччями. Забирати щось у регіональних музеїв було б просто непорядно. Треба виходити на аукціони, працювати з колекціонерами, а це означає чималі правильно витрачені гроші, залучення справді компетентних спеціалістів, одне слово — такий рівень професіоналізму, якого в наших анархічних умовах наразі досягти важко. Головне, щоб Арсенал перетворився з «забавки Президента», як його зараз переважно сприймають, на дійсно престижний, загальнонаціональний проект і гуртував би всіх людей, які можуть вплинути на його долю, самим фактом своєї важливості і сьогодні, і для наступних поколінь можновладців та меценатів.
Дмитро Десятерик
"забавками Президента" Арсенал (а також музей(-ний комплекс) в Батурині, і навіть таку сокровенну річ, як ушанування пам'яті жертв Голодомору) називають ті, хто стоїть осторонь цих процесів та явищ. Не рідко, ті хто зобов'язаний виконувати розпорядження Президента, просто ігнорують їх, звалюючи відповідальність за не зробленість-недоробленість на нього.
Те, що В.А. наважився назвати (поки що бодай тільки в планах) музей іменем Мазепи, в той час, коли чимало людей продовжує сприймати гетьмана "зрадником", викликає в мене повагу до Президента.
А стосовно проблеми наповнення експонатами, то проблема полягає у відсутності самої культури (разом з відповідним законодавством) про меценатство. Сподіватись на те, що художники та музеї стануть в чергу дарувати твори Арсеналу, бо "престижно" -- то наівно.