Сергій Жадан: «У нас нині з голодомору зробили „макдональдс“»
Популярний український літератор Сергій Жадан, відомий, зокрема, як автор поетичних та прозових текстів на соціальну тематику, каже, що йти у політику нині – не модно. Один із найцікавіших представників літератури 1990-х також відверто зізнається, що не володіє майном, не має авто, користується громадським транспортом, у якому часом через чуже плече перечитує власну книжку. Неохоче спілкується на особисті теми та вважає байки про популярність українських письменників значно перебільшеними. Зі слів Жадана, авторитет письменника нічого не важить в Україні - країні, де немає структурованого книжкового ринку.
Незабаром у видавництві «Фоліо» побачить світ нова книжка поезій Сергія Жадана під назвою «Ефіопія». Нині ж автор готує до друку новий роман. Про кризу, літературу, кіно, проституцію, владу та голодомор я спілкувалася з Сергієм Жаданом.
Нещодавно ви з гуртом «Собаки в космосі» відбули всеукраїнський тур на підтримку альбому «Спортивний Клуб Армії». Таким чином - встигли заскочити в останній вагон передкризової паніки. Нині ж з кожним днем економічна розруха набирає обертів… На вашу думку, українська криза створена штучно чи є елементом світової кризи?
Будь-яка криза створюється штучно, так само, як згодом і штучно зникає. Криза є, і перш за все вона відображається у суспільній паніці. Народ панікує і цим ще більше ускладнює своє становище. І справді, у турі з «Собаками» ми споглядали, як відміняються концерти, заплановані на грудень-січень, або ж взагалі закриваються клуби. В Дніпропетровську одразу після нашого виступу закрився клуб. З видавництвами така ж ситуація, причому не лише в Україні, а й у Росії. Культура не є першою необхідністю для життя суспільства. Продуктами першої необхідності для життя є хліб і ковбаса. Решта коштів, що лишається від закупівлі ковбаси і хліба – йдуть на культуру. А під час кризи ці «надлишкові» кошти першими і зникають. Ситуація із закриттям видань, клубів, підприємств - перестраховка. Криза ще не вдарила, але люди вже бояться і намагаються приберегти заощадження, які й так згорять врешті решт. Криза - це не вигадка ЗМІ. Потроху звільняють людей на підприємствах, затримують зарплатню, але я б не сказав, що це аж так масштабно і страшно, і що на вулицях Харкова побільшало жебраків. Все як завжди. Ввечері в клубах важко знайти вільне місце...
Ще однією драстичною темою цієї осені є тема голодомору. Особливо після широко розрекламованого спектаклю за мотивами роману «Жовтий князь» Барки у постановці Андрія Жолдака…
Що до постановки, то я про неї лише читав, але мені ця ідея не подобається. Я не засуджую, бо «засуджувати» - радянське слово, але, як на мене, це дуже показово. Жолдак тонко відчуває кон’юнктуру і завжди береться за те, що приносить великі гроші. Тож якщо він узявся за тему голодомору - це означає, що в нас дійсно проблеми з цією темою. У нас нині з голодомору зробили «макдональдс». На цій темі спекулюють всі хто може, перетворюючи її на кіч. Віктор Андрійович роздмухує тему до непристойності на кожному кроці. В Радянському Союзі восени святкували день Великої жовтневої революції, а Віктор Андрійович святкує день голодомору. Ви можете сказати, що і мовчати про це не пасує, але, як на мене, в день пам’яті про жертв голодомору все ж краще помовчати, ніж кричати.
Ходять чутки, що ви пробуєте себе у ролі кіносценариста…
До мене півтора року тому звернувся харківський кінорежисер, який зараз працює в Росії, Влад Кузьмін, і запропонував написати кіносценарій. Я написав один варіант. Подумали – не сподобалось. Написав другий – теж не сподобалось. Зараз буду писати третій. Це робота, у якій я наразі не бачу фінішу. Щодо фабули, то за сценарієм, який я написав, це мала бути чорна комедія про закарпатський лунапарк, який приїжджає до Харкова і далі відбуваються всілякі події. А зараз ми вирішили зробити щось більш «трешове» – це буде фільм про зйомки «порнофільму».
Ви називаєте проституцію одною з ключових проблем сьогодення, часто також говорите про легалізацію проституції та легких наркотиків...
Українське суспільство занадто законсервоване, обкладене всякими табу, суспільною нетерпимістю і некоректністю, у ньому багато агресії і неприйняття. Українці ще не навчилися жити один з одним. Вони егоцентричні, і живуть з тим, що політологи називають «пострадянський синдром». Тож, так чи інакше за всіма заборонами стоїть комплекс проблем, зокрема, проблема тіньової економіки. На нелегалізованій проституції багато людей заробляють гроші, точно так само, як і на легких наркотиках, дешевому алкоголі… І лібералізувати ситуацію ніхто не хоче, бо тут не йдеться про демократію чи не демократію. А йдеться про небажання правоохоронних органів чи політичних структур втрачати свої гроші, які вони отримують від цього зараз. Сьогодні в Україні до легких наркотиків доступ настільки вільний, що легалізація їх доступ не полегшить. Це один із стереотипів, мовляв, якщо легалізувати траву, то всі почнуть її курити. Дурниця. Одна з причин чому люди курять – заборона, табу.
А ви маєте знайомих повій?
Маю. Не користався їхніми послугами, але спілкувався. Надзвичайно дивно, але вони живуть у такому ж світі, як і ми. Лише ввечері працюють повіями, а вдень – живуть як звичайні люди. Дуже цікаво було з ними спілкуватися, принаймні для того, щоб зруйнувати деякі стереотипи, що це «аморальні потвори»... Насправді вони не відрізняються нічим від працівниць пивного заводу чи студенток. Причому деякі з них таки були студентками університету (сміється – Б.Г).
Ви колись щось крали?
Так. Єдиний раз в житті на вечірці вкрав диск Дженіс Джоплін. Це була середина 1990-х. Починали з’являтися програвачі на компакти. Проте, дисків не було і грошей також. А тут - лежить класна платівка… В той же вечір, цей альбом я подарував Андруховичу. Я пояснив йому ситуацію і він не відмовився. За факт крадіжки, звичайно, незручно потім було…
А нині є можливість заробляти в Україні літературою?
Писання книжок в Україні особливого прибутку не приносить, тож я вважаю це благодійною діяльністю. Все це видається за кордоном, де платять нормальні гроші. Для мене важливіше, щоб в Україні книги коштували якомога дешевше і продавалися в якомога більшій кількості книгарень. Український читач не настільки багатий, щоб на ньому заробляти. Потрібно заохочувати його читати.
До Києва не думали переїхати?
Ні, мене влаштовує Харків. В Києві мені некомфортно. Плюс мені не подобається тенденція, коли всі з’їжджаються в столицю. Тоді вона перетворюється на совкове місто. Занадто егоцентричне, перенасичене і перенаселене. А в Харкові я на своєму місці.
Відчуваєте дискомфорт від нестачі спілкування з тими, хто поїхав з Харкова?
Звичайно, адже, перш за все, виїжджають талановиті, енергійні, розумні, амбіційні. Вони втікають, і не лише в Київ, а й в Москву, десь за кордон. В 1990-х роках багато технічної інтелігенції, викладачів виїхало. І такі «втрати» негативно відбиваються на місті. Останнім часом Харків перетворився на велике базарне місто. Це певно якась ознака теперішнього часу і сподіваюся, що це незадовго зміниться. Ринки трансформуватимуться. Тому що Харків завжди був центром науки і культури, а зараз це центр торгівлі. У нас відкриваються супермаркети на кожному кроці, вуличні стихійні базари. Я нічого проти цього не маю, але мені більш симпатичний був Харків наприкінці 1980-х - початку 1990-х років.
То може пожити у Львові?
Місяці зо два – запросто. Львів – прекрасний у невеликих кількостях. Свого часу Львів добре мені відкрився. Я приїхав сюди в 1992 році знайомитися з поетичним гуртом «Лугосад», про який вичитав у журналі. До того я взагалі не був на Західній Україні.
Що нового, в географічному сенсі, для себе відкрили останнім часом?
Аж настільки нового нічого, бо в Україні майже все бачив. Хоча... У вересні ми з друзями їздили у дуже дивну територію під Харковом, яка називається Слобідська Швейцарія. Це те місце, про яке писав в своєму романі Майк Йогансен. Це долина річки Сіверський Дінець, яка тягнеться через Харківщину аж на Донбас. Фантастичне місце. Всі звикли думати, що схід України - це промислові понурі пейзажі, а тут від’їжджаєш 50 км від Харкова і бачиш ліси, озера, старі козацькі монастирі, ставки...
тяжке життя богеми ))
"Український читач не настільки багатий, щоб на ньому заробляти." – все ж так ліпше було б назвати ;)
Не повіриш, але таким був мій заголовок до того як його Оленка на модерації змінила
повіру ) бо
1 – статту прочитав до модерації )
2 – лінк паливно залишився старим й в ньому написано sergij-zhadan-ukrajinskyj-chytach-ne-nastilky-baga =) тільки лінк міняти уже точно не варто – пішло у всі стрічки експорту
3 – я люблю менше епатажу )
добре, що дописав, що лінк міняти не треба))) не повіриш, але я теж епатаж не дуже люблю... не дуже любила)))
У цьому є позитив для Жадана, і він безперечно його заслужив. Але погодься, із таким заголовком, як зараз на інтерв"ю більше звернуть уваги. І прочитають про нещасного українського читача теж. Якщо раптом цього ще хтось не знає....
переконала, особливо роз'ясненням "якщо хто ще не знає" )
Я це прочитав :)
Прикольний Жаданчик :) Не думав що він з Харкова :))
Б.Г... :)) чесно – завіс.
не перестаю вами тішитися! жадан не з харкова, а з луганської обл. родом.
а у харкові він вчився та, до сьогодні, мешкає
:) я мав на увазі зараз із Харкова. Але це теж цікаво :)
На рахунок голодомору – даремно так. Можливо комусь і навіюється радянський союз, а мені, як представнику нового покоління, те, що за останні роки торкнулись такої болючої теми і про неї заговорили більшість людей вносить тільки повагу і тремтіння в серці, коли усвідомлюеш весь жах минулих подій. То є не так для нас, як для дітлахів, які виховуються на українських цінностях, а не на наркоілюзорності, як в деяких книгах "новітніх письменників".
За Жданом, усі, хто письмово стьобається зі своїх сусідів -письменники. Думається, в усьому світі письменниками називають людей іншої професії – тих, хто осмислює цей світ і людину в ньому. Нігілісти закінчують тим, чим колись закінчив Базаров. Базаровщина охопила літературу, хай і в оновленому вигляді, додавши епатажності, стьобу etc. Та однаково до мистецтва така "література" не має ніяковісінького відношення.
Цікаво, скількох цих так званих "письменників" Голодомор торкнувся особисто, тобто чи торкнуло це питання їхні душі, чи занурилися вони в його осмислення так, як про це принаймні говорить Президент або зробив свої висновки Жолдак за Баркою. Звичайно, відчути весь жах тих лихоліть – це ж не забігти на перекуску в МакДональдс. Але цим макдонадчатам – "потенційним нобеліантам" більше, вочевидь, і не дано.
по моєму це жадан із всього до чого доторкається робить макдональдс