Ленд-арт по-українськи: «Аплікацію духу» творили китайці, поляки, росіяни та українці
«Аплікація духу» - саме таку назву має акція, яка втретє проходить на Скіфських валах, що на Немирівщині Вінницької області. Саме там, де наші предки берегли трипільську культуру, сучасні творчі особистості створювали свою культуру, яка є продовження культури наших предків.
Минулого року проект «Аплікація духу» став міжнародним, до нього долучились китайці та росіяни. А цього року до українського дійства доєднався і відомий польський ленд-артист Ярослав Козяра, який відомий тим, що робить свої об’єкти за допомогою трактора.
- Цьогорічну акцію ми назвали «Аплікація духу. Трансміфічні проекції», - каже Олександр Нікітюк, організатор та ідейник проекту. - Термін «трансміф» означає іншу реальність і є об’єктом транс фізичного, метафізичного, філософського і художнього досвіду. Загалом, на розгляд було близько 50 проектів. Але наша експертна комісія для реалізації обрала менше половини. Чому ми реалізовуємо їх на Скіфському городищі? Бо саме це місце є історичним свідоцтвом існування стародавніх цивілізації і овіяна великою кількістю міфів.
Отож, освоївши територію скіфських валів творці з Китаю, Польщі, Росії та України почали роботу над своїми проектами. Зокрема, київська художниця Анна Надуда продовжила цикл своїх робіт «Ручки» та на двох пагорбах зробила дві руки, які тримали між собою мотузку, що символізувала зв’язок поколінь.
- Ці дві ручки тримають історію, яка поєднує сучасних митців з тими, які творили в давні часи, - каже Аня. - Цей об’єкт означає, що наша культура, і усі ми пов’язані з автентичною історією. І саме вона нас надихає.
До речі, на презентації проекту «Аплікація духу. Транс міфічні проекції» Аня представила низку – гіпсових відбитків дитячих ручок. Це були відбитки тих діток, які вперше малювали та показували своє бачення світу на полотні. Аня вирішила, що ці ручки не можуть бути непоміченими і тому зберегла їхні відбитки.
А от ще один київський митець Дмитро Матюхін на озері поміж валами реалізував проект «Шахи».
- Шахи – це гра і ленд-арт - це теж гра, - каже Дмитро. – Тому вирішили зробити таку графічну композицію. Ми, як і Мікеланджело, просто забрали зайве і вийшла така шахова дошка.
Три китайські художники, які навчаються в українській національній академії, за допомогою золи намалювали на снігу національний китайський знак «Фінікс». А от львівський творець Мирослав Вайда зробив об’єкт «Ознаки». Ця композиція нагадувала своєрідну ковзанку, огороджену рівномірними прямокутними стовпчиками зі снігу.
- Цей об’єкт ідеальної форми, - пояснив Мирослав. – Ці геометричні форми - ознаки як скіфського. Так і нашого часу.
Ще один львів’янин Олексій Хорошко зробив аж два об’єкти. Найбільшу увагу привертав його об’єкт, зроблений з використанням льоду. Прозорі квадрати були поставлені на стовпчики. І коли сонце заходило, льодові брили ніби зависли у повітрі.
Завершилась «Аплікація духу» запаленням об’єкта поляка Ярослава Котяри, якого всі пам’ятають за «Жабою», яку він зробив минулого літа на «Шешорах- Подільських». Контури його пісочного годинника, який нагадував вісімку - підпалили. Таким своєрідним фаєр-шоу завершилось дійство.
Так як суспільство розвивається по спіралі, то у фіналі «аплікації» усі автори об’єктів та їхні асистенти закрутились у спіраль, що стало своєрідним знаком того, що проект завершився і наступного року ця спіраль продовжиться.
До речі, так як з літака проводилась відео- та фотозйомка, то вже наприкінці березня відбудеться презентація-виставка проекту «Аплікація духу. Транс міфічні проекції». Вже наприкінці березня виставка помандрує до Львову. Потім повернеться до Вінниці, і закінчиться у Києві. Отож, вже незабаром, кожен з нас зможе на власні очі подивитись, що ж таке творили ленд-артисти на Скіфських валах.