категорії: музика репортаж

«Energy open air»: три дні індустріальної спеки

теґи: A7IE, Alien Vampires, Energy Open Air, Postindustrial, industrial, Черкаси, фестиваль

DexessusЗ 16 по 19 липня на Черкащині гримів Перший міжнародний фестиваль електронної та industrial музики «Energy open air», організований Українським готичним порталом.
Приїзд на фестиваль сам по собі нагадував квест. Приїхавши, в нашому випадку, о 5 ранку в Черкаси, гості мали можливість ознайомитися з розцінками на місцеве таксі (по 5 грн з людини), дізнатися, що в «Ріо-де-Черкаси» наявний тільки один «Макдональдс»... і лише кілька годин потому сісти на маршутку і доїхати до точки, близькою до шуканого санаторію.
Далі, в компанії «фестивальних» персонажів з написами на футболках «Радіація вбиває тільки тих, хто її боїться», починалися блукання лісовими дорогами у пошуках санаторію «Орлятко».
На території фесту всіх чекав сюрприз у вигляді радянського санаторію з харчоблоком, триразовим харчуванням за талонами та закинутим 5-поверховим корпусом. І ще з яблуневим садом, в якому розташувалося наметове «містечко». І з милими будиночками, в яких жили більш вимогливі до комфорту гості. Варто віддати належне задуму організаторів – душ у санаторії був присутній, і Дніпро неподалік теж. Правда, в 20-ти хвилинах ходу і практично весь відгороджений парканами від охочих купатися. Ще на другий день біля бару виникла розкладка з мерчем та дисками груп, що виступали. Порадувало також ввічливе ставлення персоналу санаторію, який перебував злегка в шоці від небанального зовнішнього вигляду гостей та перспективи трьох безсонних ночей.


Особливого опису заслуговують гості фестивалю. Це кіберіндустріальні молоді люди та дівчата, особи, одягнені «за альтернативою», готи ... Багато хто, правду кажучи, виглядав досить схоже, коли були зібрані разом: характерні зачіски, прикиди й кольори... Хоча у «звичайному» суспільстві кіберготи, безсумнівно, виділяються, як білі ворони. Були й дреди, і «тунелі» у вухах, і тату, і пірсинг, і стіли з 20-ма дірками. Біля входу журнал «Gothica» люб'язно пропонував купити подібний мерч. Навколо території фестивалю проходили корови зі своїми пастухами, а ночами з лісу долинали звуки попсового корпоративу (що досить-таки не поєднувалося з жорстким drum-n-bass, що грав у першу ніч). На фесті всі мали можливість прокидатися під звуки загадкового гоа-трансу, трапезувати під удари брейк-біту і урочисті мелодії martial industrial.


Alien VampiresВечір першого дня фестивалю був повністю відданий на відкуп стилям «рагга-джангл» і «drum-n-bass». Називалося це «Open Night (DNB, darkside, breakcore, dub step, neurofunk, technoid)». Відвідувачі, що танцювали під ламані ритми у спалахах лазерів, трохи розігнали в приміщенні їдальні запахи совкового супу з компотом. Другий день, 17 липня, починався з приємного чіл-ауту та інших звуків, які лилися з колонок, встановлених просто на вулиці. Поступово формувалися обіцяні Main stage (на санаторному стадіоні) і два танцмайданчика – один у їдальні, другий на траві біля неї. Однак у зв'язку з більш ніж 4-годинною затримкою саундчеку головна сцена запрацювала близько 19:00, в результаті чого лайн-ап змістився до 6 ранку.

У музичному плані фест був розрахований максимально на танцювальну музику. Приємним акустичним винятком стали тільки «Majdanek Waltz» (dark-folk з Росії), які виступали на третій день фестивалю. УГП показав, що здатний організовувати як вечірки-«солянки», де виконуються всі «неформальні» жанри, від psychobilly до металу і digital hardcore (подібно до червневої вечірки «Psychedelic summer» в Києві), так і вузькоспеціалізовані заходи. Яким і став «Energy open air».
Першими на сцену вийшли дебютанти – група «Inxera Syndrome» з Одеси. Перефразовуючи вислів на одному з форумів, це був найбільш юний і ніжний dark electro-проект, який я чув у житті. Група у складі клавішника, гітариста та вокаліста відіграла підривну і грамотно аранжовану музику. Мінусом виступу можна назвати тільки невпевненість вокаліста, який з незвички статично стояв на сцені і декламував малорозбірливі через дісторшн тексти. Плюсом стали танці підігрітої пивом публіки, змученої спекою і багатогодинним очікуванням.


Другими виступали дарк-електронщики «Dirty bird 13» з Горлівки, презентуючи на фестивалі свій дебютний EP. Група залишила приємне враження ще на «Cyberfront festival» в Києві і підтвердила, що є ще порох в порохівницях: публіку клавішник і експресивний рикаючий вокаліст успішно «завели». Третіми на сцену вийшли одесити «Dexessus», які грають industrial metal. Група відрізняється поєднанням чоловічого вокалу а-ля «Rammstein» та жіночого а-ля «Aqua». Як іронічно оголосили учасники групи на початку виступу, тематика пісень – руїни, індастріал і секс на їх фоні.

Публіка
Виступи показали порівняльну легкість відтворення музики, представленої на фесті. Більшість груп грало «під мінус», додаючи в кращому разі «живі» гітари (не завжди вдало) та вокал, викривлений всілякими примочками. Виняток становили хіба що пітерці «Repus Tuto Matos», що грали в «роковому» складі, і частково «Mind:|:Shredder», у яких, щоправда, електронний біт превалював над бітом живого ударника. Весело було спостерігати також різкі контрасти між музикою на «малих» танцмайданчиках і на головній сцені. Одночасно грали aggro-industrial на стадіоні, ремікси на Скутера, «Sash!» і японські оупенінги на хардстайл-сцені і «Camouflage», «Pet shop boys» і «Desireless» на syhthpop-сцені. Хотілося відкусити від кожної по шматочку.


Далі виступав Id Molotov, гість з Пітера, що вже побував взимку в Україні на київському «Winter electro-industrial festival». Музикант показав вищий клас виконання industrial tripcore. Сет його складався з треків, наповнених семплами з мультиків («Кутх і миші», «Воно», «Фізики»), і нових пісень з рикаючим вокалом. Стрибаюча до знемоги публіка була найкращою подякою гостю з Росії за його старання. Також Id Molotov повідомив, що 14 серпня він знову завітає в Україну, до київського клубу «Прайм» на Подолі. Там відбудеться вечірка «Summer industrial». Наступним виступав московський проект «t_error 404», чия стилістика варіюється від Rhythmic Noise до різних форм ембіента, IDM та EBM. Несподівано порадували «Repus Tuto Matos». Полишивши танцмайданчик, де гуркотів хардкор, і підійшовши до головної сцени, автор почув осмислений і цілком розбірливий текст, що містить критику сучасного суспільства: «Ходи на роботу! Працюй на систему!». Ці підривні тексти скандувалися голосно й хрипко вокалістом у масці. Далі, однак, йшли менш розбірливі тексти, що потопали у подобі скримінгу і аранжуваннях, що віддалено нагадали «Slipknot». Фішка цих пітерських рок-індустріальників – виходити на сцену в червоних масках. Цим, а також напіввійськовою формою, команда нагадала культову рок-групу «Оргія праведників».


Після «соціальних індустріальників» на сцену вийшли улюблені багатьма давно і ґрунтовно одесити «Mind:|:Shredder». Публіку збивали з ніг звукові хвилі, породжувані двома гітаристами, живим ударником і вокалістом. Група черговий раз показала, як можна успішно поєднувати метал-рифи і «електронні» аранжування. Пролунав і несподіваний веселий кавер на якусь відому диско-пісню.
Виступи музПублікаикантів перемежовувалися феєричним шоу від «Cabaret maniacs», що відрізняються непопсовим іміджем і танцями з вогнями. Виступ «маніяків» став уже традицією для заходів УДП, і на відкритому майданчику хлопці та дівчата показали все те ж професійне шоу.
Нарешті, близько 2 ночі настав час хедлайнерів, яких привезли аж із Італії – «Alien Vampires» (terror EBM). На сцену вийшли клавішник і вокаліст у темному одязі, з перевернутими хрестами та іншою атрибутикою. Публіку накрило хвилею прямолінійного біту на добрі дві години. Пряме «тут-туц-туц» перемежовувалися простенькими гітарними рифами і вокалом, пропущеним через дісторшн. Мелодії, які в записах групи таки присутні, через удари бас-бочки практично не проривалися. Клавішник зрідка сідав за ударну установку і відстукували ритм сам, решту часу він танцював за пультом. Група два рази виходила «на біс» і закінчила виступ вже пізно вночі, під іронічні зауваження ведучого з «Error::Genesis»: «Ви знаєте таку програму -«Fruity Loops»? А «Sonora»?»


Наступними на сцену вийшли «Shyzzo.com» з Угорщини – клавішник і вокаліст, що виконали менш прямолінійну музику – electrodistorted beats і breakbeat. З легкої руки «t_error 404» та «Shyzzo.com» сам собою з'явився і слоган фестивалю – «Ох...нно!», замість звичного з часів «Шешор-2008» «Артур!» Закінчили танцювальну ніч на головній сцені «RSM» (dark electro, Польща), які вже традиційно поставили «мінусовку», під яку на сцені вистрибував вокаліст і кричав «Ох…нно!». Їх підтримувала вже зовсім нечисленна, покусана комарами публіка. За причини зміщення лайн-ап нічна сцена, заявлена з опівночі до восьмої, була розподілена на ранок і решту дня. Рано вранці 18 липня відіграли Cyberbrothers, Shamaniac і MaxRider.

День третій почався з psy-trance-сету на головній сцені і мартіал-проекту «Truart» в чіл-ауті, продовжився саундчеком, і близько 17:00 почалася частина фесту, заявлена як dark day. Заявлені першими «Absurd inspiration» не виступили. Виступили «Gross vierе» (industrial metal), які відіграли, крім усього іншого, кавер на Rammstein – «Pussy». Наступна команда, «Majdanek Waltz» (dark folk, Росія), виступила якісно, хоча і не вписувалися у формат фесту своїй «нетанцювальністю». Але люди були зворушені, публіка стояла і аплодувала, навіть викликала команду «на біс». Далі була M_y_a_t_a [ex-GOSTI] (art-project, Україна) з перформансом на тему хлопців, дівчат і суїциду. Далі вечір запалювали Публіка«Niteshift» (Electro / Industrial, Угорщина) та «ветерани» української дарк-сцени «Error::Genesis» (dark electro / ebm). Потім – «A7IE» (harsh EBM, Франція), вони просто розірвали танцпол, а заодно зіграли кавер на Lady Gaga – «Bad romance». Далі за розкладом йшли «Severe Illusion» (EBM / Industrial / Noisecore, Швеція). Грали хлопці добре, але публіка втомилася і практично розійшлася. О пів на третю ночі близько години грали «Terminal Zero» (future pop / TBM / hardcore, Росія), потім півгодини – одесити «Aquarelle» (darkwave / synth-pop)... А потім звукорежисери вимкнули звук, сцену почали розбирати, і всі інші команди не виступили.


У цілому фест, незважаючи на «нестиковки» й затримки виступів, залишив приємні враження. Хороші умови проживання, як для заходів на відкритому повітрі, веселі групи і багато непопсової музики, зібраної в одному місці. Якщо український слухач вже наситився етно-і метал-фестами (з хедлайнерами світового рівня), то фестивалів електронної музики на українських просторах досить мало. А до подій рівня «Thunderdome» і «Wave Gotik-Treffen» нам ще рости й рости, тому маємо «камерні» заходи на кілька сот відвідувачів. «Energy open air» – це перший захід «темної сцени» в Україні, що претендує на розвиток у масштабний фестиваль індастріалу і дарк-електроніки. Сподіваємося на продовження.