«Антихрист»: Занадто людське
Режисер: Ларс фон Трієр
Актори: Выллем Дефо, Шарлотта Генсбур
Студія: Zentropa
Прем'єра: 18.05.2009
Ось тепер, коли всі істерики вщухли, я публікую цю рецензію.
Моралістам, гімназистам і домогосподаркам прохання не турбуватись
Щодо «Антихриста» переламано вже так багато списів, що годі навіть зрозуміти, з якого боку до нього підступитися. Зрештою, так із кожною картиною Ларса фон Трієра. А втім, для складних мистецьких ситуацій є одне доволі ефективне вирішення: ставити якнайпростіші питання.
Отже, про що чи про кого, власне, фільм? Про Антихриста. Оте «Анти-» дуже притаманне Трієрові. Адже всі, хто більш-менш уважно стежить за творчістю данського режисера, знають про характерну ознаку його стилю — схильність повністю вивертати певні сталі уявлення, створювати такі собі антисвіти. Так було, наприклад, у ранньому фільмі «Європа» (1991), герой якого, американець, приїздив до окупованої американцями ж повоєнної Німеччини: фільм багато в чому повторював естетику класичного фронтового кіна 1950 — 60-х років, але звичні сюжетні опозиції (переможець — переможений, подвиг — неслава, окупант — окупований, жертви — вбивці) були змістовно змінені. Так само переверталися у дебютному «Елементі злочину» (1984) — жанр кримінального сюжету-нуару (головний розслідувач сам стає злочинцем), у фільмі «Розтинаючи хвилі» (1996) — архетип сакральної жертви (щиро віруюча героїня приносить себе у спокутну жертву через якнайглибше моральне падіння), у «Догвілі (2003) — стандартна голівудська казка про доброзичливу солідарність маленьких громад.
В «Антихристі» інверсія сягає апогею. За відправні точки беруться початковий і фінальний біблійні міфи: перворідний гріх та Спаситель. Вже неодноразово і точно завважено, що сюжет «Антихриста» дзеркально відбиває історію Адама і Єви: подружжя (Шарлотта Генсбур, Віллем Дефо) втрачає дитину, тобто перериває свій рід, повертається до Едему (так називається лісова місцина), де намагається оговтатись від горя і де через каліцтва набуває своєрідної невинності.
Але нас цікавить, як саме втілюється тема Антихриста. Якщо виходити з «дзеркальної» Трієрової логіки (а тут вона не порушена в жодній зі складових), то Антихристом, безумовно, є жінка у без перебільшень геніальному виконанні Генсбур. Відчутна іронія автора: адже Христос зображається винятково як чоловік.
Ба більше, якщо йти за цією логікою далі, в Антихристові не має бути нічого сакрального, тільки профанне. Небу протистоїть земля, а не Дев’ять кіл. Тож дива підміняються психозом, канон — історією хвороби (за главами-симптомами Скорбота-Біль-Розпач), зцілення болящих — навмисним завдаванням болю невинним, а проповідь замінена звірячим риком люті. Якщо небеса — то царство Бога, а природа — то, як каже героїня, церква Сатани, — значить, у темній силі не може бути нічого надприродного; все тільки в рамках первинних тілесних і емоційних реакцій — це не ірраціональність добра, але й не метафізика зла, — тільки скорбота, біль, розпач, усе людське, занадто людське.
А де ж, власне, сходяться протилежності Небесного і Антихристового, де точка їхнього дотику? Центр взаємної симетрії чітко позначений: це — страждання і його найвищий вияв — самопожертва на хресті або на вогнищі. Жінка практично свідомо жертвує собою: у сцені розв’язки в неї чимало можливостей завдати вирішального удару, але вона просто чекає, коли чоловік вивільниться від забитого в ногу тягаря і покінчить із нею.
А все ж пекло тут є. Його місцезнаходження означене такими по-європейськи традиційними координатами, що у моралізмові Трієрового фільму не лишається жодного сумніву. Бо, якщо Антихрист — лише людина, то пекло — це Інший. Інший, чоловік або жінка (Дефо і Генсбур, власне, грають все людство), завжди найближчий і найменш доступний. Той, що дає найвище щастя і завдає найтяжчих ран.
Нам не дано пізнати Іншого. Його можна позбутися — і лишитися, як герой Дефо, котрий заклякає наприкінці серед процесії жінок без облич, у полоні розмитих слідів, напівзабутих образів, нечітких відбитків — чекати його завжди першого пришестя іншого, аби повторити своє занадто людське пекло.
Значить так, розповім один щматочок з фільму: жінка б'є чимось важким свого чоловіка по яйцях, кидається йому дрочити і він кінчає кров'ю. Вибачте за брутальність, але так і було. А потім, поки він непритомний, вона просверлює йому ногу і вкручує туди жорно. Панове, якщо це хоч якимось боком мистцетво, то пора би вже кінцю світу прийти.
Мені більше подобається як вона собі ножицями клітор відрізає
Знаєте, напевно ви праві, час вже настати кінцю світу. Бо лише він врятує нашу країну від консерватизму, любові до красивої картинки і небажання думати. Єдине, на що ми здатні – компенсувати власне нерозуміння чогось цитатами шокуючих уривків.
А ще особисто мене шокує ненависть до натуралізму та любов до "чорних прямокутників". Наш народ прагне, шоб йому диктували, що дивитися, а що ні.
Ну-ну, поясніть но мені, тупому, зміст описаного мною уривку. Шокуючий уривок – це, дял прикладу, розстріл задля розваги беззахисних євреїв німецьким офіцером в "Піаністі", або ж снайперські забави в "Списку Шиндлера". Не плутайте лайно з мистецтвом.
Я ж просив моралістів не турбуватись)
На жаль, сьогодні поняття «розбиратись в сучасному мистецтві» — це вміння переконати себе, що ти бачиш в купі гною глибокий філософський зміст і культурну цінність.
Я ж просив моралістів не турбуватись)
тут таке, я можу з гівна зліпити хрест і на нього молитися, адже хто сказав, що хрест конче мусить бути золотим? до чого це, а до того, що будь-яка проблема, яка підіймається в мистецтві може втілюватись різними способами в залежності від душевних потреб автора. Що до Трієра, то він модний професіонал і ще модніший шоумен. Адже якби він вирішив фільм делікатніше то на нього звернула б увагу жменька інтелектуалів, а якже світова слава? Тож обрана така подача,тепер від фільму тащиться купа збоченців і ненавидить купа моралістів (теж до речі збоченців)
Ось, що я думаю про цей фільм http://psihadelic.sumno.com/post/amoralnist-filmu-antyhryst/
оце так супер щира анотація))))))
а король то ГОЛИЙ!)))
це навіть не анотація а окремо взятий дебілізм окремо взятого індивіда
ага, о ужас!) потрібно щоб якийсь такий АнтиНЕК зайнявся класифікацією параметрів істинного оберменша й забороною особистих думок, що йому суб’єктивно не подобаються)
О, ще один-:) Я ж просив моралістів не турбуватись)
приватна вечірка?)
"Чому це порно? Тому, що вже на перших хвилинах показують як чоловік із жінкою кохаються, показують усе зблизька."
Після цієї фрази все одразу стає зрозумілим) Шановний, ви не з НЕК, часом?
Цікаво, а на вашу думку, "Давид" Мікеланджело це теж порно? Там же статеві органи в подробицях зображено, який жах)
який НЕК, він просто дитина ще. утім, в НЕКу схоже сидять самі діти
надто прямолінінійна розшифровка. він – значить ісус.
я все ж погоджусь з Наталією Ольшанською. ВОНА це природа, що породжує і сама вбиває своїх дітей (адже вона знала, що дитина загине, бо на столі у дитячій стояли ті самі три жебраки, після приходу яких, за ЇЇ ж словами, хтось має померти) ВОНА – природа, царство смерті, "церква диявола", в якій природа приречена постійно втрачати своїх дітей. ВІН – як і маленький син – це її дитя, тобто антихрист. Кожен з нас, як дитя природи і є тим антихристом, що у постійній боротьбі з лоном, з якого вийшов.
Раджу всім знайти цю рецензію. Вона як на мене найближче підібралась до суті.
а хоч якусь підказку для пошуку можна? а то щось не знаходжу. дякую)
спробуйте Nataliya Olshanskaya
Цікаве прочитання. Я скоріше інтерпретувала б через гностичний міф, як то більшість і роблять. Але ваш підхід дає змогу добратися до тої чи не найваливішої тези режисера, що "пекло – то Інший". То таки в яблучко. Діагноз Трієра-мораліста сучасному світові.
мабуть, класне кіно)
До речі, аби зрозуміти чому Трієр присвятив цей фільм Тарковському, гляньте "Дзеркало", операторська робота в якому була шедеврально виконана Ренбергом, і подібність прийомів якого, можна спостерігати і в Антихристі. Я б навіть сказав, що справидливіше було б саме ренбергу присвятити, а не Тарковському, але, мабуть Трієр не вникав в нюанси співпраці Тарковського з його зірковим оператором.