У Василя Слапчука кохання - лише до кінця зими
Нова повість луцького поета, прозаїка, критика, лауреата Шевченківської премії Василя Слапчука «Жінка зі снігу» вийшла у київському видавництві «Факт». Популярне видавництво проводить захоплюючий і в чомусь небезпечний експеримент: заснувавши в 2003 році серію «Exeptis excipiendis» (в перекладі українською – «усе, крім того, що потребує вилучення»), видає в цій серії новинки української сучасної поезії та прози.
У молодого романтичного поета Овідія (саме так названо головного героя нової повісті Василя Слапчука – на честь Публія Овідія Назона) в його 25-річному віці – чималенький досвід бабія. Уся повість просякнута прагматичними одкровеннями героя про безперервні пошуки справжнього кохання. Щоправда, яке воно – він не знає, тому й придумав собі поетичне виправдання – любити можна лише жінку, котру сам собі зліпиш зі снігу, а те, що вона зникне разом із зимою, розтане – не біда, головне, щоби красиво! Час від часу герой спілкується зі своїм родинним оточенням: батьками, сестрами та їхніми дрібними дітьми. І все. За вигадливою назвою більше нічого не приховано. Правда, є маленький сюжетний вузлик, що наприкінці оповіді додає трохи «перчику до пісної страви»: старша сестра Неоніла – не сестра, а мати героя, бо неповнолітньою «скочила в гречку», дід із бабою якимось чином зробилися батьками, ну всі решта відповідно змінили статус. Майже кримінал!
Зрілий, органічний, природний у поетичній творчості, письменник Василь Слапчук у черговому прозовому опусі блідий і невиразний. Він продукує шаблон, хай достовірний та реальний, але необов’язковий. Так, автор, оповідаючи про речі, давно всім відомі, певно, не боїться видатися банальним. Сьогодні – це його позиція, і він, безперечно, має на неї право. І багато чого письменник для неї (позиції) робить: у формі викладу превалює простота (не спрощеність), прозорість, у слові – тактовність, тон оповіді – самоіронічний, ненав’язливий, хоча, повторюю, відчуття читацької насолоди небагато. Ну, не хоче автор нікого нічим дивувати! Нова якість у контексті сучасної української прози? Не знаю! Але чомусь пригадалися рядки з листа Лесі Українки до свого брата Михайла Косача: «…в літературі мають вартість портрети, а не фотографії (розумієш різницю?)…/… справді реальним описом можна назвати тільки той, що ставить ярку, виразну картину перед очі читача» (Леся Українка. Твори в чотирьох томах, т. 4-й, ст. 245, вид-во «Дніпро», 1982).
Очікувану книгу я читала з неочікуваним розчаруванням, а, дочитавши до кінця невеличку повістину, відчула навіть здивування: якби на обкладинці не було зазначено – Василь Слапчук, я подумала б на когось із молодих і «нарваних», які наввипередки оголюють перед читачем усе, що заманеться, насамперед, грішне тіло, смакуючи деталі особистого сексуального досвіду. Але вони хоча б не маскуються й називають реалії відповідно до їх точного значення. І тому їхнє письмо викликає більше довіри, бо адекватне особі того, хто пише.
Усвідомлюю, що мої враження від книги «Жінка зі снігу» вельми суб’єктивні. Впевнена, що повість пошанують прихильні читачі, й це нормально. Зрештою, я її теж прочитала, але перечитувати мене не тягне. А от рядки з поетичної збірки «Малювання в темряві»: «Злічив краплини дощу, / Зорі порахував…/ А скільки жінок / під небом – не відаю. / На тобі збиваюся» - ці рядки завжди зі мною. Вони справжні, бо належать перу справжнього поета Василя Слапчука.
Пані, не переймайтеся – у дяді Васі так заведено, що всі "чотні" – погані, а "не чотні" – хороші.
Давайте дивитися:
Сліпий дощ – погано;
Дикі квіти – супер;
Осінь за щокою – погано (хоча мені особисто подобається оповідь про малюка і Арсена);
Клітка для неба – добре (особливо "Кенгуру розміром із цвіркуна".
Жінка зі снігу – погано..
Хоча, насправді, Слапчука знаю, як геніальнішого поета і (!!) казкаря сучасності. Дарма тільки більшість його книжок доводиться відшукувати і викупати по бібліотеками і гастрономам Волинської Області.
Не знаю, по-моєму все нормально. Мені, наприклад, "Сліпий дощ" також не сподобався...
Пане Сергію, прошу звертатися до мене, називаючи моє ім'я.