«Рай. Центр» Люко Дашвар: Право на вигадку
Третій роман Люко Дашвар відзначений дипломом конкурсу «Коронація слова-2009» і продовжив переможну ходу, започатковану першими двома («Село не люди» посів друге місце на конкурсі «Коронація слова-2007», книга «Молоко з кров’ю» перемогла у конкурсі «Книга року BBC-2008»).
Любов і гармонія взаємності – речі позачасові, та кохання, що могло відбутись, але не відбулося – завжди трагедія. Роман почався сценою загибелі головної героїні Люби, юної максималістки, яка прагнула щастя, та їй не поталанило! На заваді стали батьки обранця Макса – пихаті новітні капіталісти, несумісність романтичних ідеалів чистої недосвідченої душі з цинічною, безжальною реальністю. Нашої з вами дійсністю, шановні читачі, адже події романа відбуваються влітку 2008 року в Києві.
Письменниця справно володіє секретами психологічного впливу на читача: сюжетний драйв, історичні ремінісценції з епохи гетьмана Петра Дорошенка, моторошні ситуації й життя студентської богеми – вже цієї атрибутики достатньо для комерційного успіху. Але Люко Дашвар того замало й вона додає викривальної сатири. Основна мішень – влада: «Максів тато Володимир Гнатович Сердюк завжди святкував найголовніше свято свого життя – День Ленінського комсомолу. Навіть коли це стало немодним, а потім і небезпечним, обов’язково випивав келишок за організацію, яка ще у юності розкрила йому очі й довела на практиці – найприбутковішими в усі часи є посади політичні… вигадати й очолити можна будь-що, однаково робитимуть інші… світ навкруги став ясним і зрозумілим: вступ до партії, квартира, машина, обком, потім до столиці й гроші, гроші, гроші…Гроші й влада».
Письменниця демаскує мафіозно-холуйське обличчя сучасної керівної еліти, не шкодуючи епітетів (продажна, злочинно кастова, квазіреспектабельна), вивертає назовні далекі від публічності її справи та думки: «Вороги потисли один одному руки і стали друзями. Завалити колишнього першого секретаря обкому партії, сісти на його місце – шляхетна мета для будь-кого з колишніх комсомольських функціонерів… Довго мовчали. Все прораховували, чи варто серйозно сприймати погрози…Обоє знали – Перепечай слів на вітер не кидає, та й не від свого імені патякав…скоріше за все, старе падло, злигався з урядовими…» – нагадую шановному читачеві, що події роману відбуваються у 2008-у році! Фейлетонно змальовано образ Роми Шиллєра, такого собі вічного «слуги двох панів»! А ситуація з виключенням-включенням світла в нікому з можновладців не потрібній лікарні – комедійна знахідка! Характерна відсутність у тексті прийомів езопівської мови (натяки, приховані смисли тощо), котрі вироблені у сатиричному жанрі ще від часів Аристофана. Авторську стильову манеру «горизонтальної» розповіді, на мою думку, можна пояснити відсутністю в нашій державі «каральної» (та й взагалі будь-якої) цензури: пиши, що хочеш, про кого хочеш, і як хочеш!
Козацькі мотиви, що вплетені в сюжетну канву, легко зіронізовано й пом’якшено. Однак мовлено не про історію, а про відновлений зв'язок епох, йдеться про зміщення часових площин, коли куми Свиря й Микишка, минувши 340-річну дистанцію, знайшли спільне комунікативне поле із молодими київськими студентами.
Відверто кажучи, роман Люко Дашвар – це література, про яку ми сьогодні не знаємо, чи література це взагалі. Правда, не все так однозначно й просто. Вважаю, остання в часі книжка Люко Дашвар як явище посткультури, постлітератури не вийшла за межу маскультівського чтива, але віра у вигадку, сила творчого куражу, «фентезійне меню», нарешті, незаперечний читацький комфорт, несподівано самі по собі виявилися цінностями.
я розчарувалася у цій книзі..
дві попередні якось легко прочиталися перед сном..а цю шось мучу і мучу і ніяк не змучу... нуднувата трохи..
А мені було дуже цікаво, щоправда попереді дві книги я не читала. Вже відразу почала з третьої.
Цікаво було чим же все це все ж таки закінчиться. Довго не могла зрозуміти чи жива Люба, тобто сподівалася на це. Однак, саме Любу важко було уявити і чому вона ходила постійно в одній спідниці?
Щодо політичного сарказму – то він просто супер, дуже влучний і очевидний.
Полеміка щодо того література це чи ні мене, чесно кажучи, не турбує. Це, приміром набагато краще, аніж черговий дурнуватий серіал на ТБ. Мова, звісно, біднувата у літературному плані, однак на неї у процесі читання якось не звертаєш уваги – просто переживаєш сюжет.
Тетяно, доброго дня! Ми домовились із керівництвом "Коронації слова" про нашу з вами співпрацю. Напишіть мені, будь ласка, на адресу chesterton собака rambler крапка ru ,і я розповім вам про всі умови.
Мені сподобалась книга, як і інші дві (хоча у "Село не люди" занадто багато людей помирає). Цікаво придумано з вояками Дорошенка. Неясним для мене залишився лише один момент: чому в кінці Любина мати подзвонила і сказала, що Люба до неї приїхала. Може, це мав бути якийсь художній хід, проте він якось випав з сюжету з моєї точки зору
Як же ви не зрозуміли, вона обрала одне місце куди може повернутись поки її, думала піти до Макса, але пішла до мами!