Яблуко з казки від Галини Вдовиченко

Назва твору: ПІВ’ЯБЛУКА
Автор: Галина Вдовиченко
Видавець: Нора-друк
Рік: 2008

Галина Вдовиченко живе у Львові, працює заступником головного редактора у щоденній газеті «Високий замок». Роман «Пів’яблука», про який ідеться, відзначений  оргкомітетом Всеукраїнського конкурсу романів, кіносценаріїв та п’єс «Коронація слова – 2008».

Експозиція роману спокійна: у прекрасному місті Львові жили-були   чотири подруги: журналіст Галина, дизайнер Ірина, коректор Магда і телеведуча Луїза – оригінальні, творчі, активні  особистості.  Жили – не тужили, бо на перший погляд,  усе в житті кожної склалося добре, а проблеми – в кого їх тепер нема?  «Середа – день зустрічей, дівич-вечір.  Вони їх називали  «Фіалки щосереди». Намагалися бодай два вечори на місяць у середу залишати для спілкування вчотирьох». Читач знайомиться з подругами, коли їм уже по… ( промовчимо), коли давно відшуміли студентські роки, а  діти виросли. І раптом… (так починається казка )  подругам до рук потрапляє  дерев’яне яблуко, яке давній майстер (у романі – це Пінзель) зробив із секретом: «Воно було розміром з натуральне, але неправильної форми. Схоже на золотий ранет, шершаве, помережане малюнком старого дерева. На верхівці була колись якась деталь – швидше за все гілочка або листочок. Зараз із маківки яблука стирчав тупий уламок зі згладженими краями».

 Письменниця любить своїх героїнь, і тому вибудовує сюжет роману  в кращих традиціях романтичного стилю – наділяє яблуко дивовижною ознакою  виконувати  найпотаємніші бажання кожної з подруг по черзі.  Так воно й відбулося в нашому романі – як у казці: Магда народила давно очікувану дитину, Галина заснувала престижний журнал, про який мріяла, і нарешті, за покликом душі, написала роман,  Ірина повернулася до  коханого чоловіка, а Луїза вберегла Того Самого, Єдиного від страшної згуби. І хоч подальші події, що відбулися з подругами, не вельми правдоподібні (не забуваймо, що ми у казці), – це не має жодного значення, бо саме в цьому приховано своєрідний  і дещо призабутий шарм впливу на читача. Направду  кажучи, кожна з подруг заслужила свій happy end, бо працювала, по крихті добираючи досвід, зберігаючи  дружбу, вірність, кохання, але без казкового яблука це була би зовсім інша історія!

Роман «Пів’яблука» – виразно розважального характеру, але я вжила це означення без негативу. Авторка психологічно точно, небагатослівно, не поспішаючи, без жодного відтінку солодкавості й фальші, через призму жіночого досвіду розповідає про можливе і неможливе в нашому тверезо-практичному суспільстві.

«Дух» міста Львова в романі впізнаваний і притягальний, адже письменниця бачить рідне місто очима художника. Ось картина  з висоти пташиного польоту в дощ: «Львів розкинувся перед очима каскадом старовинних дахів, лискучих від вечірнього дощу. Імпресіоністська мжичка додала пейзажу переконливості: побачили б таку акварель у крамниці чи на виставці, відразу би пізнали: за завісою дощу саме Львів». А ось місто осіннє: «День був чудовий, які нерідко трапляються у Львові в жовтні – сонячний, у соковитих тонах стиглої осені, з павутинням у прозорому повітрі». Прогулянка містом, за влучним висловом письменниці – Львовотерапія:  «У захваті завмерли перед майже зруйнованим вітражем у верхній частині старих дубових дверей на брамі… Присіли навпочіпки, аби прочитати напис на кахлях під ногами з напівстертими польськими словами – іменем майстра-виробника».

У літературознавця Роксани Харчук я знайшла точне визначення:«У сучасній українській прозі окреме місце займають твори, написані жінками. Їх вирізняють не тільки увага до жінки і жіночих проблем чи виразно жіночий погляд на світ і важливі проблеми сучасності. Жіноча проза – це інший стиль мислення і письма, інша манера мовлення, інший тон» (Р. Б. Харчук. Сучасна українська проза. Постмодерний період. с. 180).

За всіма ознаками, роман  Галини Вдовиченко – яскравий взірець сучасної феміністичної прози, адже його написала талановита жінка  п р о  талановитих жінок і, не маю найменшого сумніву,  д л я  талановитих жінок.  Це одночасно романтично-поетично-казково-реалістичне бачення світу, на мою думку, знаходиться десь трохи збоку сучасної української жіночої прози. Чи є у цього жанру  майбутнє,  не знаю, але читачів, вірю, не забракне!

«Книга року Бі-Бі-Сі : конкурс читацьких рецензій»